WEKO3
アイテム
情報教育からキャリア教育へ
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54049
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/540490ba09662-d644-452e-b501-17c79755ede4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-05-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 情報教育からキャリア教育へ | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Information Literacy Meets Career Education | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
湘北短期大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
湘北短期大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
湘北短期大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
湘北短期大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
湘北短期大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神奈川県立藤沢高等学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
川崎市立川崎総合科学高等学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神奈川県立茅ヶ崎高等学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
神奈川県立有馬高等学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
早稲田大学大学院博士前期課程 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
SONY Institute of Higher Education | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
SONY Institute of Higher Education | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
SONY Institute of Higher Education | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
SONY Institute of Higher Education | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
SONY Institute of Higher Education | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kanagawa Prefectural Fujisawa High School | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kawasaki city High School for Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kanagawa Prefectural Chigasaki High School | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Kanagawa Prefectural Arima High School | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Waseda University, Graduate School of Environment and Energy Engineering | ||||||||
著者名 |
小棹, 理子
× 小棹, 理子
|
|||||||
著者名(英) |
Riko, Ozao
× Riko, Ozao
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 高大連携により効率的な接続教育プログラムを開発するために高校向けアンケートを実施した。職業に就いた際に必要とされるキャリア基礎能力として、本学で過去実施したアンケート結果を基にした「キャリア基礎能力」 10 要素、ならびに経済産業省の「社会人基礎能力」 12 要素と情報リテラシーで学習する内容との関連性も調べた。その結果、高校卒業時にもっとも必要とされるキャリア基礎能力は「コミュニケーション能力」であり、不十分と思われる「社会人基礎能力」は「計画力」であると捉えられていることがわかった。また、「情報」により獲得した能力は、PC 基礎操作力の向上に役立っていると認識されている。この結果を踏まえ、高大連携プログラムの一環として高校―大学教員によるコミュニケーション研究会を開催し、高等学校で学習した「情報」の発展型としてのコミュニケーション能力等を向上する全 12 講からなる接続教育プログラム、「コミュニケーションリテラシー」を開発した。この内容を報告する。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Enquiries were made to teachers and carrier supporting staff in high schools to clarify the fundamental capabilities required in carrier education. Communication skill was found to be the most necessary one, and among the basic skills required for a member of society as defined by the Ministry of Economy, Trade and Industry, planning ability was pointed out to be the most lacking at the graduation from high school. Modifying information literacy classes in universities into communication literacy may help develop such lacking skills required for high school graduating students. Meetings on communication literacy were held between high school and college teachers to develop a new type of program for improving communication and planning abilities. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2008, 号 42(2008-CE-094), p. 65-72, 発行日 2008-05-10 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |