WEKO3
アイテム
自律型 3 モータ制御ロボット教材を用いた授業と評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/54048
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/540489181a61b-b90f-4538-bbf4-2f14d3a883c9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2008-05-10 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 自律型 3 モータ制御ロボット教材を用いた授業と評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | The curriculum and evaluation of learning programming to contorol an autonomous mobile robot with an arm | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
高麗大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
藤枝市立葉梨中学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
静岡大学教育学部付属島田中学校 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
スタジオ・ミュウ | ||||||||
著者所属 | ||||||||
一橋大学 | ||||||||
著者名 |
紅林, 秀治
江口, 啓
室伏, 春樹
青木, 浩幸
秋山, 友徳
西ケ谷, 浩史
井上, 修次
兼宗, 進
× 紅林, 秀治 江口, 啓 室伏, 春樹 青木, 浩幸 秋山, 友徳 西ケ谷, 浩史 井上, 修次 兼宗, 進
|
|||||||
著者名(英) |
Shuji, Kurebayashi
Kei, Eguchi
Haruki, Murofushi
Hiroyuki, Aoki
Tomonori, Akiyama
Hirofuimi, Nishigaya
Shuji, Inoue
Susumu, Kanemune
× Shuji, Kurebayashi Kei, Eguchi Haruki, Murofushi Hiroyuki, Aoki Tomonori, Akiyama Hirofuimi, Nishigaya Shuji, Inoue Susumu, Kanemune
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 自律型 3 モータ制御ロボット教材を用いた制御学習の授業とその評価について述べる。筆者らは独自に開発した制御学習用教材を用いて,中学校「技術・家庭」における「ものづくり学習」と「情報の学習」の融合を試みた。二つの学習を融合するために,中学校で行われているロボットコンテストの課題を制御学習に取り入れた。それによる学習効果は,授業を通して機械,電気,コンピュータ,プログラムを総合的に学ぶことができると同時に,それらが調和して機能するシステムについて学習できることであると,筆者らは考えた。それらの検証のために,中学校において評価実験を行った。その結果,本教材を用いた授業により,機械,電気,コンピュータ,プログラムと広く学習することが可能であり,それらが調和して機能するシステムの概要についても学べることが明らかになった。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We describe a technology education curriculum and evaluation of learning programming to con trol an autonomous mobile robot with an arm for junior high school students. The purpose of our curriculum is to teach the concept of systems that work with mechanics, electricity and computers through integrating manufacturing and programming. In this paper, we will report a conducted test to evaluate our lessons in a junior high school. As a result, our technology education curriculum satisfies requirements for students that have more incentive to learn the concept of systems. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2008, 号 42(2008-CE-094), p. 57-64, 発行日 2008-05-10 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |