@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00052839, author = {吉田, 剛宗 and 井門, 俊 and Taketoshi, Yoshida and Shun, Ido}, issue = {36(2001-CVIM-127)}, month = {May}, note = {VR環境下においては,より、リアルな仮想環境を実現するために、触った物体の硬さによって物体の変形具合が異なる必要がある.そこで,本論文では,FFDという手法を用いて,物体に硬さを持たせる手法を提案する.FFDという手法は,本来,3次元形状を自由に変形させるための手法である.この自由度を操作することで,物体の硬さを自由に変化させる事ができる手法を提案する.そして,硬さの異なった同物体に,一定の同じ強さの力を与えた場合の変形具合を比較して確認した., The deformation condition of the object must have the consept of hardness of the object under the VR environment. Therefore, we propose the technique which make the object have hardness by improving FFD(Free-Form Deformation). Though FFD is the technique primarily to make free deformation of three-dimensional shape. We propose the technique which makes it possible chage the hardness by controlling the degree of freedom. Finaly we confirme the shapes, after and before deformation, when e constant power was given to the same objects which have different hardness.}, title = {VR環境下でのFFDを用いた物体の硬さ判定に関する研究}, year = {2001} }