@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00052759, author = {右田, 剛史 and 天野, 晃 and 浅田, 尚紀 and Migita, Tsuyoshi and Amano, Akira and Asada, Naoki}, issue = {2(2001-CVIM-131)}, month = {Jan}, note = {画像列中の各特徴点の2次元座標から特徴点の3次元位置と各画像を撮影したカメラの位置・姿勢を求める「運動からの形状復元」問題は非線形関数の最小化問題として定式化される.従来手法の多くは,問題を簡略化するため,実験室内の小物体や遠距離から撮影した建物の,対象の片面などの一部を復元することを目的としていた.これに対して,近距離から撮影した画像を用いて,対象物の全周を復元することを考えると,各画像には対象物の一部しか撮影されないため,ある特徴点を撮影している画像の数が少なくなり,形状復元は困難な問題となる.本稿では,このような近距接撮影画像列からの建物の全周囲3次元復元を目的とし,このような状況で問題となる非線形関数の最小化における局所解を回避する方法を提案する.この手法により複数の建物を復元した結果を示し,本手法の有効性を示す., The problem of recovering 3 dimensional object shape shape from 2 dimensional image sequence is called shape from motion problem. In the conventional approaches to the problem, primarily target scenes are limited to the in-door scenes, that is, a small object is taken from relatively far-distant cameras, because this situation significantly reduces difficulty of the problem. On the other hand, when we think of recovering entire building shape from images taken at the near disntance, the problem gets very difficult because each image contains only small part of the whole structure, which leads to the point that the feature point correspondence informations gets very poor. This paper describes a recovery method for this kind of situation. Experiments on real building recovery shows the efficiency of our methods.}, title = {近接撮影画像列からの建物の全周囲3次元復元}, year = {2002} }