@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00052450, author = {村田, 正和 and 中辻, 敦忠 and 菅谷, 保之 and 金谷健一 and Masakazu, Murata and Atsutada, Nakatsuji and Yasuyuki, Sugaya and Kenichi, Kanatani}, issue = {91(2004-CVIM-145)}, month = {Sep}, note = {特徴点に基く画像からの3次元復元では通常,それらの特徴点を頂点とする三角網が定義され,シーンが多面体として表示される.しかし,シーン自身が多面体の場合は物理的な辺に矛盾する辺が現れる.本論文ではそのような誤りを検出するフィルタを用いて初期の三角網を物理的な辺に適合するように自動的に変換する新しい手法を提案する.さらに周囲の偽の境界を除去する手法も示す.これらは何のしきい値を設定することなく実行できる.そして実画像を用いて,提案手法が従来のランダムに探索する方法に比べて,誤りを訂正する能力がより高いことを示す., In reconstructing 3-D from images based on feature points, one usually define a triangular mesh that has these feature points as vertices and display the scene as a polyhedron. However, if the scene itself is a polyhedron, some of the displayed edges may be inconsistent with physical edges. This paper presents a new technique for automatically making a given triangular mesh compatible with the physical shape, using a template that can detect shape inconsistencies. We also present a technique for removing spurious occluding edges. All the procedures do not include any thresholds to be adjusted. Using real images, we demonstrate that our method has higher capability to correct inconsistencies than the conventional methods based on random search.}, title = {画像からの形状復元に適合した三角網の生成}, year = {2004} }