@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00052089,
 author = {尹新 and 許威威 and 田中, 弘美 and Xin, Yin and Weiwei, Xu and Hiromi, T.Tanaka},
 issue = {1(2007-CVIM-157)},
 month = {Jan},
 note = {浮世絵は日本伝統芸術の一つである.近年,浮世絵のデジタルコンテンツ化に関する技術の開発が活発的に行われている.本文では,それに関する3次元物体モデリングと可視化の二つの技術について述べる.一つ目の技術は,浮世絵から歌舞伎演劇者の3次元の顔を生成する手法である.この手法では,3次元の標準顔を浮世絵に従って変形させることで3次元顔モデルを生成する.また,変形の誤差を減少できる多層のRBF(Radial Basis Function)も提案する.もう一つの技術は,摺り方法によって生成した浮世絵の表面の微細な凹凸のモデリングと可視化手法である.浮世絵を表現するために,まず,浮世絵の表面の凹の領域と凸の領域を分割する.次に,分割した領域から浮世絵の表面の法線の変化(3次元モデリング)を求める.最後に,法線の変化に従って,浮世絵をレンダリングすることで浮世絵を表現する., The Ukiyo-e is one traditional art of Japan. Some technologies for digital contents of Ukiyo-e were developed recently. In this paper, two technologies for 3D modeling and visualization of Ukiyo-e are introduced. One is the technology for modeling 3D face model from the Ukiyo-e. A standard face model is used and is transformed according to the Ukiyo-e. In order to decrease the errors of the transformation, the multi-level RBF (Radial Basis Function) is proposed. Another is the technology for modeling and visualization of small bump structure on the surface of Ukiyo-e. At first, the segments of bump are generated. Then, the normal of Ukiyo-e surface are got from this segment result. Finally, the Ukiyo-e is rendered according to the normal of Ukiyo-e.},
 title = {浮世絵のデジタルコンテンツ化のための3次元物体モデリングと可視化},
 year = {2007}
}