@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00051971, author = {黒田, 知宏 and 田畑, 慶人 and 後藤, 忠敏 and 生田, 裕樹 and 對馬, 英二 and 黒田, 嘉宏 and 大城理 and Tomohiro, KURODA and Yoshito, TABATA and Tadatoshi, Goto and Hiroki, IKUTA and Eiji, TSUSHIMA and Yoshihiro, KURODA and Osamu, OSHIRO}, issue = {3(2008-CVIM-161)}, month = {Jan}, note = {データグローブ装置は、仮想現実アプリケーション構築の鍵となるデバイスであることは論を待たない。データグローブは仮想空間に直接手を入れるための装置として利用されるだけではなく、コマンドや記号に対応づけられた特定の手形を提示することで入力を行う、ハンズフリー入力装置として用いられることも多い。本研究では、手話指文字に関する知見に基づいて、入力された指関節角度を適当に量子化して装置側で記号列に変換して送付するデータグローブ装置、StrinGloveを紹介する。, Data-gloves are key devices for virtual reality application from first commercial VR environment. A data-glove enables its user not only to manipulate virtual environment directly but also to input several commands using certain hand postures coupled with. This report introduces StrinGlove, a data-glove which convert given hand posture into series of notation codes using fruits of sign language analysis without disturbing computational power of host PC.}, title = {手形を認識するデータグローブStrinGlove?}, year = {2008} }