@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00051824, author = {田中, 洋志 and 斎藤, 英雄 and Hiroshi, Tanaka and Hideo, Saito}, issue = {36(2008-CVIM-163)}, month = {May}, note = {本研究では,人体が着た T シャツの形状をリアルタイムで推定し,その形状に基づいて任意のテクスチャを重畳表示する手法を提案する.提案手法は,データベースの作成とシステムの使用の2段階に分けられる.データベースの作成段階では,マーカ付きの T シャツを学習画像とし,T シャツ領域の形状とマーカの配置の対応関係をデータベースに登録する.そして,システムの使用において,無地の T シャツを入力画像とし,その T シャツ領域の形状と最も類似した形状をデータベース中から探索する.選ばれた形状と対応するマーカを利用し,テクスチャの重畳を行う.本手法は T シャツの輪郭を元に形状を推定するため,輪郭の表現手法が形状推定に大きく影響するため,特に本研究では輪郭の表現手法について検討を行った.提案手法の有用性を示すために行った実験では,T シャツに手が重なっている場合であっても,適切な輪郭表現を採用することによって正しく T シャツ形状を推定できることが確認できた., In this paper, we present a method to overlay an arbitrary texture onto plain T-shirt worn by a user. To realize such a system, two phases, making-database phase and system-use phase are required. During the making-database phase, we use a T-shirt with several markers as training images and make a correspondance between the shape of T-shirt area and the array of markers. During the system-use phase, we use a plain T-shirt for input images and search for a training image which has the most similar shape to an input image. Using markers from the selected training image, we overlay texture onto an input image. In this method, we describe the shape of T-shirt based on its contour. Therefore shape description of T-shirt is important when searching for a training image. We considered shape description of T-shirt and found that shape estimation was done correctly even when a hand occludes the T-shirt.}, title = {輪郭線のサンプリング点列に基づく形状推定による柔軟物体へのテクスチャ重畳手法}, year = {2008} }