@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00050701,
 author = {瀬田, 和久 and 林, 雄介 and 池田, 満 and 角所, 収 and 溝口, 理一郎 and Kazuhisa, Seta and Yusuke, Hayashi and Mitsuru, Ikeda and Osamu, Kakusho and Riichiro, Mizoguchi},
 issue = {63(1999-ICS-117)},
 month = {Jul},
 note = {情報インフラの整備に伴い教育分野への計算機システムの導入が進み,電子化された学習コンテンツへのニーズが高まっている。このため,学習コンテンツを構築したり,既存のコンテンツを再利用するための方法論の整備が急務になっている。 学習コンテンツを作成する際に用いられる知識には,対象世界を構成する概念に関する原理的知識と,目的に対する概念構成の合理性に関する経験的知識がある。本研究ではそれぞれをオントロジー,設計パターンとして工学的に捉え,学習コンテンツの設計の前提を明らかにし,それを体系化することを目的としている。本稿ではその一環として,学習コンテンツ設計の基盤となるオントロジーと設計パターンについて基礎的考察を行う。, With the development of information infrastructure, computers are widely used in education. Meanwhile more and more electronical learning contents are required in computer-based educational systems. Therefore it is important and urgent to establish a methodology for building learning contents and reusing them. There are two kinds of knowledge which can be used for building the learning contents, they are, principle knowledge of concepts which compose the field being modeled, and empirical knowledge which captures rationality of the design. Our research goal is to make precise-knowledge of learning contents design explicitly, and systemize it as an ontology and design patterns from the engineering viewpoints. As a first step, we discuss the basic issues on ontology and design pattern which play a fundamental role of learning contents design.},
 title = {学習コンテンツのオントロジーと設計パターン},
 year = {1999}
}