@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00050077, author = {櫻井, 祐子 and 鈴木, 幸太郎 and 横尾, 真 and 岩崎, 敦 and Yuko, Sakurai and Koutarou, Suzuki and Makoto, Yokoo and Atsushi, Iwasaki}, issue = {104(2008-ICS-153)}, month = {Oct}, note = {キーワード広告オークションは,検索エンジンが検索結果に関連する広告の掲載順位を決定するために行われている.広告主は入札額を主催者 (検索エンジン) に表明するが,主催者が入札額を知ることで,オークション結果を不正に操作する可能性が考えられる.従って,入札額を秘匿したまま,オークション結果を決定できることが望ましい.しかしながら,我々は,既存のキーワード広告オークションプロトコルの場合,入札額を秘匿したとしても,主催者は,支払額から入札額を求めることができることを示した.そこで,支払額から入札額が漏洩しにくいオークションプロトコル,及びそれを実現する暗号プロトコルを提案する., In a keyword auction, each advertiser submits her bid to each keyword and her advertisement is displayed according the result of the auction when users search the keyword on internet search engines. In existing keyword auctions called the GSP, the auctioneer can increase his revenue by knowing all bidding prices. We show, in the GSP, even if bidders submit encrypted bids, the auctioneer can calculate each winner’s bidding price by knowing winners’ payments. Thus, we develop a new privacy preserving keyword auction protocol by improving the payment rule and utilizing cryptographic technologies.}, title = {セキュアキーワード広告オークションプロトコルの提案}, year = {2008} }