@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00043115, author = {相川, 勇之 and 伊藤山彦 and 高山, 泰博 and 鈴木, 克志 and 今村, 誠 and Takeyuki, Aikawa and Takahiro, Itoh and Yasuhiro, Takayama and Katsushi, Suzuki and Makoto, Imamura}, issue = {37(2002-DD-038)}, month = {Mar}, note = {インターネットの普及に伴い企業内の文書の電子化および共有化が進み,顧客の生の声がテキストデータとして蓄積されるようになってきた.これらの大量テキストから定性的なデータを抽出して商品開発やサービスの改善に活用するためのテキストマイニングが注目を集めている.本稿では,同義性や類義性など単語や複合語間の潜在的な関係を自動的に抽出した概念索引を用いることを特徴とする概念抽出型テキストマイニングによるアンケート分析手法を提案する.本手法の特長は,概念索引により類義語辞書を用いずに類似意見を抽出できる点,および,対話的テキストマイニングにより分析結果を組み合わせて再利用できるという点である., We propose a method of text mining to support analysis of questionnaires for marketing research. This method is called text mining based on concept extraction. The word and the compound word associations are represented by concept vectors that automatically extracted from word co-occurrence in open answers of questionnaires. In this method, the synonym dictionary registration is not required for text analysis and the analyzed results registered as the concept vectors are interactively re-usable for the next analysis step.}, title = {概念抽出型テキストマイニングによるアンケート分析手法の提案}, year = {2003} }