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概念抽出型テキストマイニングによるアンケート分析手法の提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/43115
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/43115cdb66850-35f6-4caf-acb0-08d1b7839943
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2003-03-28 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 概念抽出型テキストマイニングによるアンケート分析手法の提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A proposal of a method of Analysis of Questionnaires using Text mining based on Concept Extraction | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社 情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社 情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社 情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社 情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社 情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者名 |
相川, 勇之
伊藤山彦
高山, 泰博
鈴木, 克志
今村, 誠
× 相川, 勇之 伊藤山彦 高山, 泰博 鈴木, 克志 今村, 誠
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著者名(英) |
Takeyuki, Aikawa
Takahiro, Itoh
Yasuhiro, Takayama
Katsushi, Suzuki
Makoto, Imamura
× Takeyuki, Aikawa Takahiro, Itoh Yasuhiro, Takayama Katsushi, Suzuki Makoto, Imamura
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | インターネットの普及に伴い企業内の文書の電子化および共有化が進み,顧客の生の声がテキストデータとして蓄積されるようになってきた.これらの大量テキストから定性的なデータを抽出して商品開発やサービスの改善に活用するためのテキストマイニングが注目を集めている.本稿では,同義性や類義性など単語や複合語間の潜在的な関係を自動的に抽出した概念索引を用いることを特徴とする概念抽出型テキストマイニングによるアンケート分析手法を提案する.本手法の特長は,概念索引により類義語辞書を用いずに類似意見を抽出できる点,および,対話的テキストマイニングにより分析結果を組み合わせて再利用できるという点である. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We propose a method of text mining to support analysis of questionnaires for marketing research. This method is called text mining based on concept extraction. The word and the compound word associations are represented by concept vectors that automatically extracted from word co-occurrence in open answers of questionnaires. In this method, the synonym dictionary registration is not required for text analysis and the analyzed results registered as the concept vectors are interactively re-usable for the next analysis step. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10539261 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告デジタルドキュメント(DD) 巻 2003, 号 37(2002-DD-038), p. 1-6, 発行日 2003-03-28 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |