@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00043107, author = {菅沼, 明 and Akira, Suganuma}, issue = {78(2003-DD-040)}, month = {Jul}, note = {近年、インターネットの急速な発展に伴い、これらを利用した遠隔講義を取り入れる大学または各種学校が増えている。遠隔教室は物理的、空間的に分散するので、従来の教室の授業形態に比べて教師と学生のコミュニケーションが特に難しくなる。講義内容に対する学生の理解や反応を講義中に教師が正確に把握することは、適切な教授活動を行う上で不可欠のものである。本研究では、講義中に遠隔教室の学生がとる行動をリアルタイムに分析し、教師に学生の状況を伝える手法を提案する。さらに、この方法に基づいて遠隔講義を支援するシステムを開発し、それを利用して本研究室の修士課程1年生の演習を利用して、遠隔演習実験を行った。, Distance Education Course (DEC) has been becoming more and more popular in many university with the fast development of Internet technology. The communication between the teacher and the students in DEC environment, however, is a more difficult problem in comparison with conventional courses. This paper proposes a real-time evaluation method to enhance the communications between the teacher and students. This method analyzes the distribution of the reference behavior of students with the lectured page, and informs the teacher the learning state immediately. Experimental results have illustrated the feasibility of this method.}, title = {黒板講義型遠隔講義におけるWebを用いた教室間の情報共有}, year = {2003} }