@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00042894, author = {下園, 幸一 and 菅沼, 明 and Koichi, Shimozono and Akira, Suganuma}, issue = {10(2008-DD-064)}, month = {Jan}, note = {我々は授業を効果的に行うために、授業で用いられるスライドの改善支援に関する研究を行っている。学生の理解モデルを計算機上で実装することにより、どのように学生がスライドを理解するかの情報を抽出し、授業スライドの改善に役立てたい。今回は、対数尤度比検定の一つであるG検定の値を用いて、授業スライドと語の共起関係から自動的に授業スライドから重要語と思われる語の抽出を行った。この抽出した重要語とスライド作成者の意図する重要語とを比較することで、教材スライド改善に役立てる。, For effective teaching, we are researching a supporting system for improvement of teaching material slides. We have tried to extract information how a student understands slides by the student model on the computer, and study it to use for improvement of teaching material slides. Now, the method of automatic extraction of the words that seem to be important words from teaching material slides is developed. It is possible to use it for improvement of teaching material slides by comparing them with important words which a teacher intends.}, title = {教材スライドから自動抽出した重要語に基づく教材改良支援}, year = {2008} }