@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00042525,
 author = {三樹, 弘之 and 山崎, 敬一 and 葛岡, 英明 and 山崎, 晶子 and 鈴木, 栄幸 and 加藤, 浩 and Hiroyuki, Miki and Keiichi, Yamazaki and Hideaki, Kuzuoka and Akiko, Yamazaki and Hideyuki, Suzuki and Hiroshi, Kato},
 issue = {46(1997-GN-023)},
 month = {May},
 note = {共同作業の支援を目的としてビデオを利用することは,医療や監視システムといった専門家用のシステムで成功を収めている以外は,実験的な研究にとどまったり,あまり実用的な成功をおさめていなかったりする.専門家用ではなく,遠隔教育や遠隔指示のような実際の社会生活への応用を考える場合,どのように設計したら良いのであろうか.この疑問に答えるため,我々はまず,画面の反転以外は特別な処理を施さないローテクで,カメラとモニターの配置を様々試すことにより,ビデオ利用の問題点,ならびに問題点を解消する技術の方向性を探った.この結果,身体的なメタファーと呼ぶ概念の重要性を認識した.本論文では,この身体的なメタファーと呼ぶ概念を紹介し,議論する., Al though utilization of video as a support for collaborative work has had a success in some practical fields, say, surgery room or plant control, most of such efforts have resulted in a working prototype or in a little success. How can we design a system for remote instruction or remote operation? As a first attempt to answer this question we used only audio-video connections and built up some systems which had different allocations of cameras and monitors. We conducted experiments on each allocation pattern and have explored problems of each setting. Out of these efforts, we conceived of a novle conceptnamed 'Body Metaphor'. This paper introduces the 'Body Metaphor' concept and discussit.},
 title = {身体的メタファーとしてのメディアスペース},
 year = {1997}
}