@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00042350, author = {渡邊, 拓二 and 簗, 栄司 and 内藤岳 and 山本, 修一郎 and Takuji, Watanabe and Eiji, Yana and Takashi, Naito and Shuichiro, Yamamoto}, issue = {45(2000-GN-036)}, month = {May}, note = {電子商取引へのSOHOや中小企業の参入を容易化するためには、電子商取引システムの構築を容易化する必要がある。このため筆者らは、課金、認証などのECで共通的に必要となる要素サービスを連携できるプラットフォームを構築し、ECサービスを要素サービスの組み合わせで実現する効率的なサービス連携方式について研究を進めている。本稿では、サービス連携方式としてInfoSTAGEを提案するとともに、InfoSTAGEを用いたECサイトを実験的に構築し、サービス構築工数を約80%向上できることを示す。, In order to make easy entry of SOHO and SMEs to e-commerce, e-commerce service development needs to be simplified. For this reason we are developing the service integration platform, which can integrate the common EC services such as billing and authentication. In this paper, we propose a service integration platform InfoSTAGE. We alseo evaluate the effectiveness of InfoSTAGE by constructing EC site experimentally using infoSTAGE. The result shows the productivity of service development can improve about 80%.}, title = {シナリオによるサービス連携方式の実験評価 (グループウェアおよび知能ソフトウェア工学一般)}, year = {2000} }