@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00042307,
 author = {井上, 久祥 and 陸田靖行 and 岡本, 敏雄 and Hisayoshi, Inoue and Yasuyuki, Rikuta and Toshio, Okamoto},
 issue = {32(2000-GN-039)},
 month = {Mar},
 note = {プロジェクトベースの学習に着目して大学院生を対象とした非同期型バーチャルセミナーの実現をねらいとする。本稿では,システム構築の前段階として,プロジェクト学習の構造を整理して非同期型の協調学習の構成原理を示した。特に,プロジェクトの作業成果物を作成する際に,学習者が用いる学習教材群の要件について述べる。また,現段階の非同期型協調学習システムの構成と機能として,学習者の活動履歴が蓄積される学習活動レポジトリ,及び,活動履歴に基づき教授者・学習者に対してなされるシステムの働きかけについて述べる。, Purpose of our study is to realize the virtual seminar, which aims at the project based learning, which guraduate students attend asynchronousely. In this paper, We propose framework of asynchronous learning based on cooperative work. Especially, we explane specification for materials in the case to make outputs through project. We describe construction of "repository of learning activity" and system's effects for teacher/students based on history of learner's activity},
 title = {非同期型バーチャルセミナーの実現:非同期型協調学習環境における学習教材の要件 (ディスタンスラーニングおよび一般)},
 year = {2001}
}