@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00042166, author = {松居, 辰則 and 岡本, 敏雄 and Tatsunori, Matsui and Toshio, Okamoto}, issue = {52(2003-GN-048)}, month = {May}, note = {情報通信技術,特にインターネット基盤の整備に伴い,インターネットを学習環境に取り込んだ学習環境が現実化している.e-Learningと呼ばれる自由度の高い学習形態・学習環境はその代表的なものである.本研究では,e-Learningを「学習活動という人間の最も高度な認知行為を活性化・促進する(intelligent化)するための技術的方法論の総体」として捉え,それを知能メディアとして実現する.e-Learningシステムでは,様々な学習情報を管理する機構,Learning Management System(LMS)がその中核をなす.RAPSODY(Remote and AdaPtive educational System Offering DYnamic communicative environment)は学習者の学習ニーズに応じて,適切な教材のみならず適切な学習環境をも適応的に提供する知能メディアとしてのe-Learningシステムである.本稿では,RAPSODYの機能を中心に,知能メディアとしてのe-Learningシステムのあり方について述べる.特に,学習履歴情報の知識化に基づく統合的評価機構について述べ,知能メディア指向のe-Learningシステムの実現のための今後の課題を纏める., Rapid growth of information and communication technology enables us to use many kinds of learning tools and media in various educational phases. On the other hand, target of educational assessment has shifted from on achievement to on learning process. In this situation, many kinds of learning history data which include not only structured data set but also semi/ill-structured data set play important roles to assess learning process. Purpose of this study is to provide the effective tools for learning process assessment. Concretely, we propose a new handling method of learning history data, named Digital Portfolio. Digital Portfolio is defined the integrated information of learning history data sets through different learning tools or environments, and extracted rules or patterns on learning activities from learning history data sets. In this paper, we describe construction procedure of Digital Portfolio by discovery scientific approach and visualization method of extracted results of educational meaningful information.}, title = {知能メディア指向のe-Learningシステムの実現に向けて -学習履歴情報の知識化に基づく統合的評価機構-}, year = {2003} }