@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00042126, author = {小野崎, 伸久 and 櫨山, 淳雄 and Nobuhisa, Onozaki and Atsuo, Hazeyama}, issue = {2(2003-GN-050)}, month = {Jan}, note = {本研究は、メタ認知スキルの育成を目的とする。Cognitive Flexibility Theoryでは、多角的な見方を提供することによってメタ認知スキルを育成できると示唆している。この理論に基づき、メタ認知スキルを育成するための手法の1つとして、6色ハット発想法の性質を用いた活動を提供することによって、この理論で示唆されている多角的な見方を提供できると考えた。そこで、この活動を分析するために予備実験を行い、その結果をもとに支援システムの要件を考察し、設計及び開発を行った。, In this paper, we aim at supporting to acquire meta-cognitive skill. Cognitive Flexibility Theory suggests that meta-cognitive skill can be acquired by offering multiple perspectives. Based on this theory, we decided to adopt "Six Thinking Hats" as one of the techniques for acquiring meta-cognitive skill. We conducted preliminary experiments in order to analyze activities based on the "Six Thinking Hats". Then from the result of the experiments, we considered some requirements for a support system. We designed and implemented a support system.}, title = {6色ハット発想法の性質を用いたメタ認知スキルの育成支援システム}, year = {2004} }