@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00041692, author = {笠井, 裕之 and 児玉, 明 and 前田, 鏡二 and 富永, 英義 and Kasai, Hiroyuki and Kodama, Mei and Maeda, Keiji and Tominaga, Hideyoshi}, issue = {90(1995-AVM-010)}, month = {Sep}, note = {本稿では,高能率映像メディア符号化アーキテクチャとして視覚情報を用いた符号化アーキテクチャを提案し,その概念について述べる.特に今回視覚情報として,人間の視力特性に着目し,提案アーキテクチャにより提供される画像の視覚効果について検証する.その結果,注視点に情報を多く割り当てた方が視覚的に高画質化が図れることを確認した.次に,本提案符号化アーキテクチャの例として,2つの手法を用いた.まず既存の符号化制御方式への適用手法には,視覚特性関数を用いて検討した.また,階層符号化方式として視覚特性に応じたスケーラビリティを提案し,利用者の視覚情報に基づいた要求機能を提供する符号化方式を検討する.シミュレーション実験の結果,それぞれの手法において提案アークテクチャを実現できた.特にスケーラビリティでは,人間の視覚情報を用いた映像サービスのアプリケーションならびにその特徴を示し,その有効性を示した., In this paper, we propose video coding architecture using gaze point information as high efficency architectures and explain the concept. Especially, we focus on eyesight characteristic. We verify visual effect given by proposal architecture. In concequence, the more coding bits are allocated to gaze point, the better visual image quality is. This architecture is realized by using coding control method and scalability scheme. This method is used by eyesight characteristics functions. On the other hand, scalability one offers visual requirement functions. Finally, we show visual service application and the feature in this scalability.}, title = {注視点情報を用いた映像メディア符号化アーキテクチャの検討}, year = {1995} }