@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00041465, author = {宮田, 高道 and 堀田, 裕弘 and 村井, 忠邦 and Miyata, Takamichi and Horita, Yuukou and Murai, Tadakuni}, issue = {19(2000-AVM-032)}, month = {Mar}, note = {三角形メッシュを使用して3次元の物体形状を表現するMarching Cubes法は、3次元物体をディジタルコンテンツとして取り扱う場合の有名なモデリング技術である。三角形メッシュを用いて3次元の物体形状を表現しても、その情報量は膨大である。その結果、これらをデータ圧縮か単純化表現を実行することが必要となる。しかしながら、情報圧縮および単純化表現を実行した後、どれ位、原物体形状を保持しているかを主観的に評価することは困難である。本稿の目的は、形状近似によって3次元物体の知覚的な劣化を評価する方法の確立である。, The Marching Cubes method which expresses 3-dimensional shape using triangle meshes is a well-known modeling technology in the case of dealing with 3-dimensional object as digital contents. Even if it expresses 3-dimensional shape by using triangle meshes, the amount of information is huge, so that it is necessary to carry out the data compression or simplification representation. However, after performing information compression and simplification expression, it is difficult to evaluate subjectively which holds the shape of original object. The purpose of this paper is establishing the method which evaluates the visible degradation of the 3-dimensional object by shape approximation.}, title = {メッシュモデルを用いた形状近似における品質評価法}, year = {2001} }