@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00040518,
 author = {藤野, 猛士 and 野宮, 一生 and 横田, 一正 and 國島丈生 and 三宅, 忠明 and Takeshi, Fujino and Issei, Nomiya and Kazumasa, Yokota and Takeo, Kunishima and Tadaaki, Miyake},
 issue = {44(2000-FI-058)},
 month = {May},
 note = {舞台での上演を想定した文学である戯曲を読む場合、その内容を視聴覚的な情報として受け取ることが出来ればより一層理解を深めることが期待出来る。本稿では、そのための手段として戯曲提示システムを提案する。戯曲提示システムは、次のような要素によって構成されている。1)戯曲のテキスト文書をXMLの記述に基づいて構造化し、ト書きや台詞といった情報を区別する。2)ト書きエディタにより、構造化文書に視聴覚的な情報を付加する。3)各種メディアの同期をとるため、構造化された戯曲をQUIKプログラムに変換する。4)システムのインタプリタにより、記述された実行順序によって各メディアを再生し、戯曲の上演を行う。5)演出のための情報付加を行うため、デバッグ機能を持たせる。本システムの特徴は、XML及びQUIKの記述に基づいたマルチメディア情報の対話的な提示を行うことである。, As dramas are written with assumptions to be played on stages, it is expected that we could understand them more deeply by directing freely them on virtual stages. For the purpose, in this paper, we propose an interactive drama presentation system, which consists of the following steps: 1) Dramas in the format of plain text are automatically transformed into structured documents in XML, where stage directions are speeches are separated. 2) By a direction editor, visual and auditorial information is manually inderted. 3) A structured drama is converted into a QUIK program, which synchronize multimedia information. 4) By interpreting the QUIK program, multimedia information for the drama are presented. 5) In debbugging environment, we can direct the stage. One of the major features of our system is interactive presentation of multimedia information, based on XML and QUIK.},
 title = {構造化文書に基づいた対話的戯曲提示システムの実現},
 year = {2000}
}