@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00039503,
 author = {三枝, 昌弘 and 藤原, 祥隆 and Atsuhiro, Saegusa and Yoshitaka, Fujiwara},
 issue = {110(2002-IS-082)},
 month = {Nov},
 note = {北海道・東北地方において、冬期間の路面凍結による交通障害は深刻な問題である。それを解消するためにロードヒーティングはとても大きな役割を果たしているが、その一方で運用・維持費が問題視されている。この費用の要因として予熱状態を保持する時間が考えられ、路面凍結時刻が予測できればこの予熱時間を減らすことが可能である。本論文では、現地気象データと日本気象協会からの配信データを組み合わせて短期、中期の路面状態(凍結、圧雪、乾燥、湿潤の4状態)予測を行うアルゴリズムについて検討を行い、その結果について評価を行った。, The traffic fault by the road surface freeze during the winter is a serious problem in Hokkaido and Tohoku.The road heating fulfills a very big role. However, the cost of operation and maintenance are regarded as being a problem. The time which maintains a preheating condition as the factor of this cost is thought of.If the road surface freeze can be estimated, it thinks that it is possible for the preheating time to decrease.In this paper it combined local weather data and Japan Weather Association data and it examined about the algorithm of the road surface condition estimate ( 4 conditions of Freeze, Snow, Dryness and Dampness ) in the middle with being short-term.},
 title = {気象と路面の知識による路面状態予測の提案},
 year = {2002}
}