@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00039292,
 author = {仁木, 賢治 and 新谷, 公朗 and 糠野, 亜紀 and 金田, 重郎 and 芳賀, 博英 and Kenji, Niki and Kimio, Shintani and Aki, Kono and Shigeo, Kaneda and Hirohide, Haga},
 issue = {52(2008-IS-104)},
 month = {May},
 note = {保育所では,子どもの発達状況を記録した「発達記録」の作成・保存が義務付けられている.但し,現状では,発達記録は,その後の保育の計画には生かされていない.そこで,著者らは,発達記録を保育計画に生かすことを最終目的として,発達記録をデジタル化して,グラフ化するシステムの開発を進めている.その中で,本稿では,クラス全体の保育傾向をグラフ化することを狙いとして,一人の保育者が,担任クラス内全員の発達記録を付けている点に着目する.保育者の保育傾向がバイアスとして発達記録にあらわれる可能性があるためである.発達記録データを主成分分析し,保育者にフィードバックした.保育者からのインタビュー結果を,グラウンデッド・セオリー・アプローチで分析した結果,第一主成分には保育特性が反映されることを確認できた.管理者には貴重な情報となると思われる.ただし,保育者は,発達記録を PDCA サイクルとして保育計画に生かす意識が弱いことも導かれた.発達記録を保育計画に生かすためには,保育者の意識を変革するための,何らかの別の機能・施策が必要と思われる., This paper proposes the development record system which can extraxt the tendency of childcare activity of nursery school teachers. Japanese nursery schools should record and keep the “development records” describing development status of each child. It is rare that the recorded data are used for the improvement of childcare activities. This paper pays attention to the fact that a single nursery teacher records development status of the all children in her/his class. Our assumption is that the tendency of childcare activity of each teacher will appear in his/her recorded data as a “bias.” The first component of the principal component analysis were presented to the nursery teacher. The interview analysis by Grounded Theory Approach shows that the first component corresponds to the tendency of childcare activity. However, the nursery teacher have less conscious of the use of development records to improve the quality of childcare planning. Our proposed method proves the necessity of the change of this situation.},
 title = {保育者の保育傾向を抽出できる発達記録支援システムの提案},
 year = {2008}
}