@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00038819, author = {石井, 智海 and 安田, 孝美 and 横井, 茂樹 and 鳥脇, 純一郎 and Tomomi, Ishii and Takami, Yasuda and Shigeki, Yokoi and Jun-Ichiro, Toriwaki}, issue = {101(1992-CG-060)}, month = {Dec}, note = {ボリュームデータ空間において,注目したいレベル値を持つ点の集合の空間分布状態を形状表現する手法としてMarching Cubes法 (法) が有名である。この方法は,スカラーフィールド値の3次元データから一定の値を持つ表面を抽出し,3角形パッチ群で近似構成する方法である。しかし,MC法により生成される表面には穴が発生する事実が指摘されている。本文では,まず,ある状況において生成された表面に穴が発生するというMC法の欠点の原因を解明し,そののち,MC法の処理において穴の発生する状況を検出し,穴を塞ぐ3角形パッチを生成するという改良アルゴリズムを提案する。また,この改良アルゴリズムを実際の処理に適用し良好な結果が得られたことを示す。, The Marching Cubes method is famous which shows the status of distributed points with equal value by generating equivalent surface. This method extracts equivalent surface from 3D scalar data, and constructs this surface by approximate triangle patches. But the Marching Cubes method has a disadvantage, that is, generated surface has holes in some condition. In this paper, we make clear the cause of hole occurrence, and we propose an improved Marching Cubes method which detects the condition of hole occurrence and prevents it by blocking holes with triangle patches. In addition, we show examples of applying our method to some 3D data.}, title = {マーチングキューブ法の改良アルゴリズムについて}, year = {1992} }