@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00038715, author = {佐藤潤一 and 稲田, 和彦 and 中川, 雅通 and 前原, 文雄 and Jun-Ichi, Sato and Kazuhiko, Inada and Masamichi, Nakagawa and Fumio, Maehara}, issue = {72(1994-CG-070)}, month = {Aug}, note = {計算機内の仮想的な空間の中に複数の登場人物(アクター)を配置したとき、アクターがお互いに影響を及ぼし合いながら行動を決定するしくみについて検討した。このしくみを自律型相互反応行動モデル(Rモデル)と呼んでいる。AIRモデルは人間の性格や感情に基づく行動決定のしくみを単純化したもので、アクターにパラメータ化した性格や感情を持たせ、これらのパラメータの内容に基づいてアクターの行動を決定する。パラメータの内容を複数のアクター間のコミュニケーションの結果で相互に更新することにより、アクターの行動をアクターのコミュニケーションによって決定していく。, We developed a mechanism in which actors in a virtual space of computer graphics decide their behavior interacting each other. We call this mechanism Autonomous Interactive Reaction model (AIR model). AIR model is a simplified mechanism of the human behavior decision, in which each actor has a parameterized personality and emotion. The actor determines its own behavior using those parameters. The AIR model adjusts those parameters as a result of the communication between actors, so each actor then decides its behavior as a result of interaction with other actors.}, title = {自律型相互反応行動モデルに基づく自律アクターの制御}, year = {1994} }