@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00038395, author = {小松, 竜太 and 槙, 康仁 and 高井, 昌彰 and Ryota, Komatsu and Yasuhito, Maki and Yoshiaki, Takai}, issue = {115(2000-CG-101)}, month = {Dec}, note = {現在3次元自由形状モデリングに関する様々な研究が行われている。モデリング作業の負担を軽減させるためには、直感的な形状変形と実時間での対話的操作を両立させることが必要である。我々は3次元ボクセル空間にセル構造オートマトンを適用することで、粘土細工型の自由形状モデリングを実現する研究を行ってきた。従来の仮想粘土モデルでは質量の概念しか存在せず、粘土表面はグレースケールでレンダリングされていたため、表現力に限界があった。本論文では、仮想粘土の着色とその応用を検討し、より多様な物体を表現することを試みる。各ボクセルでの色を決定するカラー値を定義し、形状変形に伴う色の更新モデルを構築する。合わせて、混色・非混色の特徴を利用した応用について述べる。, Freeform shape modeling based on physical substance such as clay makes it easier to create freeform shapes user-friendly. So far, we have proposed an active voxel space for interactive freeform shape modeling. Each voxel is allocated a finite state automaton which repeats state transition according to the conditions of its neighbors. Virtual clay defined in the active voxel space are easily deformed under the constraint of a physical conservation law. In this paper, we focus on coloring of the virtual clay. We define a model of color blending associated with the local clay transportation that is governed by the state transition rules. Deformation of a virtual clay object including different colors brings about blur on the object's surface. We show some applications of colored virtual clay.}, title = {仮想粘土モデルの着色とその応用 (シミュレーション,アニメーション技術および一般)}, year = {2000} }