@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00038346, author = {坂東洋介 and 倉立尚明 and 西田友是 and Yosuke, Bando and Takaaki, Kuratate and Tomoyuki, Nishita}, issue = {106(2001-CG-105)}, month = {Nov}, note = {CGにおいてリアルな顔のアニメーションを生成するためには、表情を作る顔の動きだけでなく、それに伴って形成されるシワを表現する必要がある。しかしこれまでの研究ではシワはあまり考慮されず、考慮されたとしてもテクスチャとして扱われることが多かった。そこで本論文では顔の幾何モデルを変形してシワを生成する手法を提案する。本手法は顔を表現したメッシュに筋肉、皮膚およびシワのパラメータを指定して変形させるものであり、シワを考慮した顔の表情を高速に生成・表示できる。加えてそれらのパラメータの設定は直感的かつ容易である。表示結果および実物の顔の形状データとの比較から、本手法によって生成されるシワが表情をよりリアルに見せるのみならず、実物のシワをよくシミュレートできることを示す。, For generating realistic facial animation in CG, it is necessary to simulate expressive wrinkles formed due to facial movement. However, these wrinkles were not considered, or dealt with as textures in the previous works. Thus this paper proposes a method to generate wrinkles by deforming geometric models of the face. It can rapidly generate and display facial expression with wrinkles by deforming a mesh representing the face using specified parameters of muscles, skin and wrinkles. Besides, setting these parameters is intuitive and easy. Display results and comparison with the geometric data of the real face show that the wrinkles generated using the proposed method not only make facial expression more realistic-looking but also simulate the real wrinkles.}, title = {シワを考慮した顔の表情のシミュレーション}, year = {2001} }