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アイテム
シワを考慮した顔の表情のシミュレーション
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/38346
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/383467d21ae5d-ab59-47bb-8f22-d2c4d2dc865a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2001-11-09 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | シワを考慮した顔の表情のシミュレーション | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Simulation of Facial Expression with Wrinkles | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
(株)国際電気通信基礎技術研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東京大学 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
ATR | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
The University of Tokyo | ||||||||
著者名 |
坂東洋介
倉立尚明
西田友是
× 坂東洋介 倉立尚明 西田友是
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著者名(英) |
Yosuke, Bando
Takaaki, Kuratate
Tomoyuki, Nishita
× Yosuke, Bando Takaaki, Kuratate Tomoyuki, Nishita
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | CGにおいてリアルな顔のアニメーションを生成するためには、表情を作る顔の動きだけでなく、それに伴って形成されるシワを表現する必要がある。しかしこれまでの研究ではシワはあまり考慮されず、考慮されたとしてもテクスチャとして扱われることが多かった。そこで本論文では顔の幾何モデルを変形してシワを生成する手法を提案する。本手法は顔を表現したメッシュに筋肉、皮膚およびシワのパラメータを指定して変形させるものであり、シワを考慮した顔の表情を高速に生成・表示できる。加えてそれらのパラメータの設定は直感的かつ容易である。表示結果および実物の顔の形状データとの比較から、本手法によって生成されるシワが表情をよりリアルに見せるのみならず、実物のシワをよくシミュレートできることを示す。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | For generating realistic facial animation in CG, it is necessary to simulate expressive wrinkles formed due to facial movement. However, these wrinkles were not considered, or dealt with as textures in the previous works. Thus this paper proposes a method to generate wrinkles by deforming geometric models of the face. It can rapidly generate and display facial expression with wrinkles by deforming a mesh representing the face using specified parameters of muscles, skin and wrinkles. Besides, setting these parameters is intuitive and easy. Display results and comparison with the geometric data of the real face show that the wrinkles generated using the proposed method not only make facial expression more realistic-looking but also simulate the real wrinkles. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10100541 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG) 巻 2001, 号 106(2001-CG-105), p. 27-32, 発行日 2001-11-09 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |