@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00038299, author = {澤野, 弘明 and 馬場, 吉史 and 中村, 長生 and 岡田, 稔 and Hiroaki, Sawano and Yoshifumi, Baba and Osamu, Nakamura and Minoru, Okada}, issue = {77(2002-CG-108)}, month = {Aug}, note = {本論文では実写画像とCGの合成によるカーナビゲーションシステム(以下,カーナビ)の基礎検討を行う.現在のカーナビ表示において,案内時に実際の景色との対応付けを容易にする為に三次元 CG (3D-CG: Three-dimensional Computer Graphics) で表示する方法が一般化している.しかし,場所によっては 3D-CG による表示画面と実際の景色が,あまりに違うためわかりにくく,瞬時の目視によって同一の場所を表示していることを認識することは極めて困難である.また,日常的に視認性の高い表示をするには膨大な量の形状データに基づいて道路や建物などをCGで正確に表示する必要がある.そこで,本研究では実写画像を利用し,膨大な量の二次記憶媒体を必要としないシステムの構築を目的として基礎検討を行う.3D-CG画像は車前部のカメラより得た画像からリアルタイム画像処理によって生成する.また,実写画像と 3D-CG の合成画像上で方向指示が可能になれば,3D-CG のみの従来の方向指示よりわかりやすいと考えられる., In this paper a fundamental study on a car-navigation system using a synthesizing and rendering method with an image from a camera and a Computer Graphics image. At the former car-navigation display, three-dimensional Computer Graphics (3D-CG) technique has widely been utilized to recognize a displayed image against the actual drivers view. However, these images are sometimes much different and we sometimes confuse if these images correspond to each other. To render a high quality 3D-CG car-navigation image, it is required to render roads, buildings etc. accurately based on a large amount of geometrical data. In this study we propose a rendering method for car-navigation based on an actual image from a front camera, and make a fundamental study of the proposed method. The 3D-CG image is generated with real-time image processing from the camera-view image. Using the car-navigation indication on the mixed image of the 3D-CG and camera-view images, we believe this rendering method is much effective to navigate a compared with the former car-navigation method.}, title = {実写画像を利用したカーナビゲーションシステムの基礎検討}, year = {2002} }