@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00038172, author = {柿本, 正憲 and 芳賀, 剛士 and 小原, 理 and 小出, 雅人 and 立川, 智章 and 小林, 敏彦 and 橋本, 昌嗣 and Masanori, Kakimoto and Takeshi, Haga and Osamu, Ohara and Masato, Koide and Tomoaki, Tatsukawa and Toshihiko, Kobayashi and Masatsugu, Hashimoto}, issue = {121(2004-CG-117)}, month = {Nov}, note = {近年、建物や道路などの構造物や地形・海底などの実世界の3D データ化が進んでいる。そのようにして取得・整備された広域の大規模3D データをリアルタイムで表示するための手法を考案し、アプリケーションから利用可能なライブラリを開発した。大規模データのファイルアクセスのオーバーヘッドを最小化するため、数100GB にもなりうる単一ファイルのデータフォーマットを設計し、随時必要な部分を高速にページングする仕組みを実装した。表示処理では、ページングと組み合わせてカリング処理・LOD 処理・テクスチャ制御など最適化処理を行う。種々のアプリケーションに対応するためにはオブジェクト操作・更新が必要となるが、これについては、表示処理時にはページング可能な履歴ファイルとして保存し、後処理で単一ファイルにマージすることで実現した。, Today technologies of 3D data acquisition from real-world objects such as buildings, roads or terrain are in progress. We propose a method to render these types of large scale data sets with interactive rate and developed an application independent library. In order to minimize run time file access overhead for the large data set, we designed a data format for a single large intermediate file which may amount to several hundreds of gigabyte, as well as implemented a mechanism for paging objects from an instance of the file. In the rendering process, optimization techniques such as culling, LOD, texture control are used in combined with paging. To support various types of applications, object modification feature is realized by saving a history file which can also be paged in at run time and can be merged to the single large file at a post processing phase.}, title = {大規模三次元地図情報の高速表示ライブラリ}, year = {2004} }