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アイテム
感情表現を用いた対話システムEDSの開発(2) 感情表現とシステム評価
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37079
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/37079838f6c62-b334-4017-9e07-81e99d38f7e8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan
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オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
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公開日 | 2000-07-06 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 感情表現を用いた対話システムEDSの開発(2) 感情表現とシステム評価 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Emotional Dialogue System using Animated Agent with Emotional Behavior Emotion Expression and System Evaluation | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
NECコンシューマPC事業部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NECインターネットソフトウェア開発本部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NEC情報通信メディア研究本部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NECインターネットソフトウェア開発本部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NECインキュベーションセンター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NECインターネットソフトウェア開発本部 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Consumer PC Division, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Internet Software Development Division, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Computer & Communication Media Research, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Internet Software Development Division, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Incubation Center, NEC Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Internet Software Development Division, NEC Corporation | ||||||||
著者名 |
池邉亮志
× 池邉亮志
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著者名(英) |
Ryohji, Ikebe
× Ryohji, Ikebe
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論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 感情表現を含んだ音声対話によって、擬人化エージェントとの対話を楽しみながら音楽検索を行うEDS (Emotional dialogue system)を開発した。EDSでは、エージェントが提案をするときの感情(提案感情)として3種類、利用者の応答に対する反応の感情(反応感情)として11種類を定義し、これらの感情を表現するために、せりふ、表情、動作、感情表現音、の4つのメディアを利用した。エージェントの表現した感情が適切であるか、また、これらのメディアによる感情表現で、利用者に製作者の意図したエージェントの感情を伝えることが可能かを評価した結果、感情モデル、表現メディアともに妥当な設計ができたとの結論を得た。さらに、感情が対話の進行に影響を与え、利用者を誘導する可能性を見出した。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This paper describes an emotional dialogue system, EDS, in which aminated CG character communicates with users via emotional conversation, and assists users in retrieving databases. We defined three kinds of emotion for character's proposal, and eleven kinds of emotion for character's reaction to user's answer, and to express these emotions, we use four media: words, facial expressions, movements, and nonverbal sounds. We carried out an experiment to evaluate whether the character's emotion are suitable for the situation, and are able to taken roughly following the designer's policy. As a result, we confirm the emotion model is designed pretty well and the emotional expressions are made properly. Furthermore, we find that the emotional expression can influence users decision. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1221543X | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI) 巻 2000, 号 61(2000-HI-089), p. 49-56, 発行日 2000-07-06 |
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Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |