@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00036813,
 author = {中嶋志保里 and 浜田, 徹哉 and 上田, 淳也 and 奥出, 直人 and Shihori, Nakashima and Tetsuya, Hamada and Junya, Ueda and Naohito, Okude},
 issue = {90(2004-HI-110)},
 month = {Sep},
 note = {若者を中心に形成される「サブカルチャー」は、その独自のスタイルが新たな文化の形として近年脚光を浴びる一方で、外部からはブラックボックスのような存在と見なされシャットアウトされている。こういった状況において、外部の人間(ビギナー)と内部の人間(エキスパート)という二項乖離の概念を打ち破って、新たなカルチャーや人との交流のニーズを満たし、アクティビティーの合間にコミュニケーションを発生させるタンジブルメディアがGismoである。ビギナーの動作によりその興味と合致したコミュニティーへナビゲートし、携帯するリュック内の興味をエキスパートと共有することで交流を深めていく。エキスパートはそうした外部との接触から、新たなカルチャーとの出会いを果たす。またエキスパートの技の情報を搭載したチップを交換するシステムは、ビギナーの技術上達にも役立つことが期待される。, Recently, sub-cultures formed by young people have been attracting some attentions. Although those unique groups have a possibility to develop as a new culture, it is considered as a sealed book from the outside. Our product, Gismo is a communication device to meet the needs of people on outside and inside of the veiled community. By sensing the user's action, Gismo will navigate him to a community where the experts practice the activity. Then it works as a conversation-starter by sharing the information of items the user carries in his backpack. Such Interaction with the beginner supports experts find new interests. We also expect that the beginner can improve himself by obtaining a chip loaded with visual information of experts' technique.},
 title = {文化的アクティビティへの参加支援メディア:Gismoコミュニティーの発見から、参加、上達、交流をサポートするペットボトル型デバイス},
 year = {2004}
}