@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00036718, author = {有賀, 義之 and 槍林勇吾 and 工藤芳彰 and 古屋, 繁 and Yoshiyuki, ARIGA and YoshiakiKUDO and YuugoHIBAYASHI and ShigeruFURUYA}, issue = {3(2006-HI-117)}, month = {Jan}, note = {本研究は、人間の基本的な認知能力である「見立て」を利用し、ユーザーに親近感を与えるパーソナルロボット「人格化ロボット」のデザイン要件を考察したものである。「人格化ロボット」とは、ユーザーに「見立て」を誘発し、擬人化を促すロボットを指す。ラフ集合による分析の結果、ロボットの人格化に寄与する属性の組合せパターンを得ることができた。, We investigated the necessary conditions of the design for the "personificated robot" that was felt an affinity to the user for using a mortal basic ability of acknowledgment "Mitate", meaning "Compare". The ''personificated robot" means a robot leads to "Mitate" and stimulates to personify. As a result of the analysis by a rough sets, we got two directions of the design for the robot and some patterns of the combination of the property that contributed to personify a robot.}, title = {「見立て」によるインターラクティブシステム構築のためのデザイン要件}, year = {2006} }