@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00035492, author = {太細, 孝 and 小泉, 寿男 and 横地, 清 and 白鳥, 則郎 and Takashi, Dasai and Hisao, Koizumi and Kiyoshi, Yokochi and Norio, Shiratori}, issue = {40(1996-DPS-076)}, month = {May}, note = {マルチメディア化、ネットワーク化の急速な発展、普及により、遠隔地をネットワークで結んだ多彩で効果的な情報交信が可能になってきた。この流れは教育界にも影響を与え、従来のような学校内教育の殻を破って、学校間の協同授業が活発に試みられている。我々は、遠隔地にある2つの学校をオンライン接続し、リアルタイム、双方向でインタラクティブ、かつ臨場感のある授業が可能であるかどうかを試みている。我々は、このようなシステムを基盤として生徒たちの創造性助長のCSCWモデルを定義し、必要なエージェント機能と実現方式について提案する。かつ、実証実験の結果を情報科学の観点から論じる。, Rapid progress of network and multimedia technologies has enabled a variety of communication between distant places with high effectiveness. This trend began to affect the school sector to reform the conventional style of education, and ihterschool collaboration is actively studied. We are studying the possibility whether bi-directional, interactive and highly realistic learning is possible by connecting two schools online with large amount of information. We will try to define the CSCW model on which pupils can promote their creativity, and then propose the agent functions necessary to implement this method. And we will discuss the results of the experiments from the viewpoint of information science.}, title = {創造性助長をめざす遠隔協同授業システムの構築}, year = {1996} }