WEKO3
アイテム
創造性助長をめざす遠隔協同授業システムの構築
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/35492
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/354925f0f8227-1f8c-4ccc-84a7-f00937a674ea
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1996 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1996-05-16 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 創造性助長をめざす遠隔協同授業システムの構築 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | CONSTRUCTION OF A COLLABORATIVE DISTANT - LEARNING SYSTEM FOR PROMOTION OF PUPILS' CREATIVITY | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社情報技術総合研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
三菱電機株式会社本社生産システム本部 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北京師範大学客員教授 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学電気通信研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Information Technology R&D Center, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Corporate Engineering, Manufacturing and Information System, Mitsubishi Electric Corporation | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Guest Professor at Beijing Normal University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Research Institute of Electrical Communication, Tohoku University | ||||||||
著者名 |
太細, 孝
小泉, 寿男
横地, 清
白鳥, 則郎
× 太細, 孝 小泉, 寿男 横地, 清 白鳥, 則郎
|
|||||||
著者名(英) |
Takashi, Dasai
Hisao, Koizumi
Kiyoshi, Yokochi
Norio, Shiratori
× Takashi, Dasai Hisao, Koizumi Kiyoshi, Yokochi Norio, Shiratori
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | マルチメディア化、ネットワーク化の急速な発展、普及により、遠隔地をネットワークで結んだ多彩で効果的な情報交信が可能になってきた。この流れは教育界にも影響を与え、従来のような学校内教育の殻を破って、学校間の協同授業が活発に試みられている。我々は、遠隔地にある2つの学校をオンライン接続し、リアルタイム、双方向でインタラクティブ、かつ臨場感のある授業が可能であるかどうかを試みている。我々は、このようなシステムを基盤として生徒たちの創造性助長のCSCWモデルを定義し、必要なエージェント機能と実現方式について提案する。かつ、実証実験の結果を情報科学の観点から論じる。 | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Rapid progress of network and multimedia technologies has enabled a variety of communication between distant places with high effectiveness. This trend began to affect the school sector to reform the conventional style of education, and ihterschool collaboration is actively studied. We are studying the possibility whether bi-directional, interactive and highly realistic learning is possible by connecting two schools online with large amount of information. We will try to define the CSCW model on which pupils can promote their creativity, and then propose the agent functions necessary to implement this method. And we will discuss the results of the experiments from the viewpoint of information science. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10116224 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS) 巻 1996, 号 40(1996-DPS-076), p. 73-78, 発行日 1996-05-16 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |