WEKO3
アイテム
協調学習ナビゲーション手法の提案
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/35407
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/35407119d1199-9639-4430-96a0-9de843cb1fa9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1997 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1997-01-30 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 協調学習ナビゲーション手法の提案 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Navigation Method for Collaborative Learning | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者名 |
堀川, 桂太郎
× 堀川, 桂太郎
|
|||||||
著者名(英) |
Keitaro, Horikawa
× Keitaro, Horikawa
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | グループ学習のための教材を簡単に作成して活用する方法を提案する.学習グループの構成メンバが協調学習する過程で,自ら集めた素材を教材へと体系化し,互いに共有・活用しながら,段階的に教材コンテンツを拡張・改訂してゆく.また,グループ教材上に他の学習メンバとコミュニケーションする場を設け,個々のメンバを目的の状態(知識習得とスキルアップ)へとナビゲートする方法を示す.本稿では,具体例とともに協調学習ナビゲーションの手法を紹介し,現在の検討課題について議論する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | We propose a new method which constructs tutorial materials for group-learning, such as seminars or training, much more easily and rapidly. In this method, each member of learning groups (i) gather related information, (ii) systematize them into tutorial materials, (iii) share with each other, and (iv) revise and enlarge their contents step by step. Communication facilities among members are also utilized on the tutorial materials. We describe how to navigate members of leaning groups into their purpose (knowledge acquisitions or skill-up) on the method. In this paper, we describe a detail method for the collaborative learning navigation with concrete examples and discuss some current sub-themes. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10116224 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS) 巻 1997, 号 13(1996-DPS-080), p. 103-108, 発行日 1997-01-30 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |