WEKO3
アイテム
協調教材編集・拡張可能な仮想学習環境における学習モデル
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/35239
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/35239928c208f-1f99-4542-9de8-1eed7bd74d14
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 1998-01-29 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 協調教材編集・拡張可能な仮想学習環境における学習モデル | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | A Learning Model in Virtual Learning Environment to Collaboratively Edit Tutorial Materials | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
NTTソフトウェア研究所 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
NTT Software Laboratories | ||||||||
著者名 |
佐藤, 宏之
× 佐藤, 宏之
|
|||||||
著者名(英) |
Hiroyuki, Sato
× Hiroyuki, Sato
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | WWWの教育への適用を試みたシステムに協調学習ナビゲーションシステムがある.WWW上の仮想学習環境において,離れたところにいる学習者同士が教材を共有しインタラクションを行うことで,知識やノウハウを教え合うことを可能としている.本研究では,協調学習時に各学習者が行う作業(タスク)に着目して,それらをPersonal Task () と Group Task () の2つに分類する.次に,PTとGTとの関係を学習に効果的な学習者間のインタラクションを活性化させるように設定する「協調学習タスクモデル」を提案する.また,モデルを協調学習ナビゲーションシステムに適用し,システムを実際の大学の授業に導入して,その有効性に関してアンケート調査を行なった結果を報告する. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Collaborative learning navigation system tries to apply WWW to education. It enables members of the learning group to interact with one another sharing tutorial materials in virtual learning environment on WWW. Therefore it also allows them to show information and know-how each other. In this research, we direct our attention to the tasks which learners execute in their learning and classify the tasks as Personal Task(PT) or Group Task(GT). Next, we propose "task model for collaborative learning" in order to activate learner's interaction by coordinating the relationship between PT and GT. Furthermore, we apply the system to classes of university and evaluate the system by questionnaire survey. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10116224 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS) 巻 1998, 号 8(1997-DPS-086), p. 165-170, 発行日 1998-01-29 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |