@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00032841, author = {間島, 隆博 and 高玉, 圭樹 and 渡部, 大輔 and 勝原, 光治郎 and Takahiro, Majima and Keiki, Takadama and Daisuke, Watanabe and Mitujiro, Katuhara}, issue = {85(2008-MPS-071)}, month = {Sep}, note = {LRT (Light Rail Transit) の導入や路線の再構成など,公共交通機関の効率化に関する検討が盛んに行われている.路線経路の決定や複数の路線で構成するネットワークの構築は公共交通機関のパフォーマンスを左右する重要な問題となる.この問題に対し,複雑ネットワークの成長モデルにより,初期路線の集合を生成し,生成された路線をエージェントと見立てたマルチエージェントシステムにより,路線を修正,進化させるモデルを構築した.構築したモデルを過去に行われたベンチマーク問題に応用した結果,利用者の所要時間やバス台数の観点から,既存の結果より良い路線網を生成することが確認出来た., The public transit network is comprised of lines and the organization of the lines affect to the performance of the public transit network. In this paper, a model generating effective public transit network is proposed. This model has two stages. At firsl stage, modified network evolution model in the research field of complex network produces the initial line set. At second stage, the line modifies its route as agent in the framework of the multi agent system. The proposed model provided belter solutions than that of precedent work for a benchmark problem.}, title = {ネットワーク成長,修正モデルによる公共交通機関の路線網構築法}, year = {2008} }