@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00032414, author = {池田, 崇博 and 今井, 浩 and 西村, 茂樹 and 下浦, 弘 and 橋本, 武夫 and 天目, 健二 and 三藤, 邦彦 and Takahiro, Ikeda and Hiroshi, Imai and Shigeki, Nishimura and Hiroshi, Shimoura and Takeo, Hahimoto and Kenji, Tenmoku and Kunihiko, Mitoh}, issue = {69(1994-AL-040)}, month = {Jul}, note = {最短路問題は、あらゆる分野での応用が考えられる最も基本的な問題の1つであり、近年急速に普及しつつある経路誘導システムとも深いつながりを持っている。本研究では、2点間の最短路問題に関して、ダイクストラ法・A^*・アルゴリズム・両方向探索といった従来のアルゴリズムを概観し、新しい手法に基づくA両方向探索アルゴリズムを提案する。また、実際の道路網のデータにこのアルゴリズムを適用した結果を基に、実際の効率及び特徴について論じる。, The shortest path problem is one of the most fundamental problems applicable in various fields, and has close relation to route navigation systems. This paper surveys algorithms for the two-terminal shortest path problem such as the Dijkstra method, the A^* algorithm, and the bidirectional Dijkstra method and proposes bidirectional A^* algorithm based on a new approach. The efficiency and the property of these algorithms are discussed through experiments applying them to an actual road network.}, title = {双対変数を用いたA*両方向探索アルゴリズムと経路誘導における最短路問題}, year = {1994} }