@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00031708, author = {玉木, 久夫 and 吉武, 由実 and Hisao, TAMAKI and Yumi, YOSHITAKE}, issue = {122(2006-AL-109)}, month = {Nov}, note = {平面グラフの分枝幅を決定するSeymour と Thomas のアルゴリズムを実装した。その際、このアルゴリズムの背後にあるネズミ捕りゲームの性質を用いた3種類の改良を試みた。改良を実装に組み込んだ結果、メモリ節約が可能となり、素朴な方法で扱うことができなかった辺数の多い例題を扱うことができるようになった。多くの例題で、これまでの研究結果と比べて、この実装が高速であることを確認した。, In this paper, we implement an algorithm of Seymour and Thomas for computing the branchwidth of planar graphs. We propose three improvements based on some observations on the ratcatcher game underlying their algorithm. The improved implementation can save memory usage and deal with the graphs that have too many edges to be dealt with by naive implementations. Experiments show that our implementation is faster on large instances than previously published ones.}, title = {平面グラフの分枝幅決定アルゴリズムの効率的実装}, year = {2006} }