@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00029692, author = {杉原, 光太 and 池川, 将夫 and 土肥, 俊 and Kouta, Sugihara and Masao, Ikekawa and Shun, Doi}, issue = {121(1997-HPC-069)}, month = {Dec}, note = {MPEG?2ソフトウェアエンコーダをベクトル計算機上で実現することを検討し、NEC製スパコンSX?4に実装/評価した結果について報告する。MPEG?2エンコーダの核となる離散コサイン変換と動きベクトル探索について、そのベクトル計算機向きの高速化手法と性能評価について述べる。双方ともオリジナルのプログラムに比べてそれぞれ約18倍と約6倍の高速化を実現し、その結果、MPEG?2エンコーダ全体は約5倍の高速化を実現した。今回開発したベクトル計算機向きMPEG?2ソフトウェアエンコーダを、筆者らが開発している「実時間可視化システムRVSLIB」の動画生成ツールに組み込む予定である。これにより、動画化された大規模数値計算結果をMPEG?2方式で圧縮し、手軽に通信や蓄積することを目指している。, This paper considers the vectorization of the MPEG-2 software encoder. New vectorization techniques are introduced for the Discrete Cosine Transform (DCT) and the Motion Estimation (ME) calculations, which dominate computational costs in the encoder. Speedup obtained by these techniques are 18 and 6, respectively for the DCT and ME on the NEC SX-4 supercomputer. The overall speedup due to the vectorized MPEG-2 encoder ranges from 2.0 to 5.35, depending on the range of the motion vector search. The present techniques will be applied to the RVSLIB (Real-time Visual Simulation Library), which enables direct generation of an MPEG-2 movie file from on-going large-scale simulation on the SX-4 supercomputer.}, title = {ベクトル計算機上でのMPEG - 2ソフトウェアエンコーダの高速化について}, year = {1997} }