WEKO3
アイテム
没入型3次元仮想現実体感システムCAVEとAVSを用いたナノテク用新材料の電子状態の可視化
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/29082
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/29082d2bd749e-cc3c-4ca9-8854-c257bb9f6c19
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan
|
|
オープンアクセス |
Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2004-07-30 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 没入型3次元仮想現実体感システムCAVEとAVSを用いたナノテク用新材料の電子状態の可視化 | |||||||
タイトル | ||||||||
言語 | en | |||||||
タイトル | Visualization of electronic state in new materials for nano -technology on an immersive 3- dimensional virtual reality system CAVE and AVS | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
資源タイプ | technical report | |||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学センター | ||||||||
著者所属 | ||||||||
東北大学金属材料研究所 | ||||||||
著者所属 | ||||||||
北陸先端科学技術大学院大学情報科学研究科/東北大学大学院情報科学研究科 | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Science, Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Knouledge Science, Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Center of Information Science, Japan Advanced Institute of Science and Technology | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
Institute for Materials Research, Tohoku University | ||||||||
著者所属(英) | ||||||||
en | ||||||||
School of Information Science, Japan Advanced Institute of Science and Technology/Graduate school of Information Science, Tohoku University | ||||||||
著者名 |
林, 亮子
× 林, 亮子
|
|||||||
著者名(英) |
Ryoko, Hayashi
× Ryoko, Hayashi
|
|||||||
論文抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 本稿は,ナノテク用新材料設計を支援するため,可視化ソフトウェアWSを用いて電子状態を可視化し,没入型3次元仮想現実体感システムCAVEに出力した事例を報告する.CAVEは立方体型のスクリーンを持ち,ユーザが内部に入って投影された立体視画像を見て,さらに視点制御やオブジェクト制御することで,仮想現実への高い没入感を得る装置である.可視化ソフトウェアAVSは,このCAVEに可視化画像を出力することができる.そこで,AVSを用いてシミュレーション結果として得られる電子状態の可視化画像をCAVEに出力した.大規模データでは,可視化画像は多数のポリゴンで構成されるオブジェクトとなり,対話処理の操作性が間親となる.いくつかのタイプの可視化を行なった結果,効果的な可視化のためには,データの中で注目すべき数値を自動決定する必要があることがわかった. | |||||||
論文抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | This report addresses a case study about visualization of charge density in new materials for nanotechnology on an immersive 3-dimensional virtual reality system CAVE. CAVE has a screen booth of cube and users can get a high immersive feelings with staying booth, changing their viewpoints and controling visualized objects. One of the famous scientific visualization software AVS can output its visualized computer graphics to the CAVE. Thus we use AVS to visualize electronic state as charge density and output it on CAVE. With large-scale data, visualized graphics include objects constructed with many polygons and it cause problem of operation in interactive control. From a result of several types of visualization, we found that we require auto-estimation of remarkable value within the data for an effective visualization. | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AN10463942 | |||||||
書誌情報 |
情報処理学会研究報告ハイパフォーマンスコンピューティング(HPC) 巻 2004, 号 81(2004-HPC-099), p. 109-114, 発行日 2004-07-30 |
|||||||
Notice | ||||||||
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
出版者 | ||||||||
言語 | ja | |||||||
出版者 | 情報処理学会 |