Item type |
SIG Technical Reports(1) |
公開日 |
2025-01-16 |
タイトル |
|
|
タイトル |
生体情報を用いたVR気功体験システムの提案 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Proposal for a VR Qigong Experience System Using Biological Information |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生体情報と感覚 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh |
|
資源タイプ |
technical report |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学大学院 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属 |
|
|
|
東京工科大学 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology Graduate School |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
Tokyo University of Technology |
著者名 |
王, 浩然
栗原, 渉
兼松, 祥央
松吉, 俊
安原, 広和
三上, 浩司
|
著者名(英) |
Haoran, Wang
Wataru, Kurihara
Yoshihisa, Kanematsu
Suguru, Matsuyoshi
Hirokazu, Yasuhara
Koji, Mikami
|
論文抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
気功は中国に古くから伝わる健康法である.気功では,呼吸の調整および適切な姿勢や体の動作による心拍数の急激な変化の抑制が重要である.しかし,それらの的確な理解や鍛錬の継続は困難である.本研究では,呼吸,姿勢,心拍数のデータを活用し,個人でもより楽しむことが可能な VR 気功体験システムを開発した.本システムは模範となる模範動作や心拍数,呼吸のデータと体験者の気功の運動を取集する.本システムを体験した際に,急激な心拍数の変化の有無,模範動作との類似度,吸気および呼気のタイミングを計測する.そして,それらのデータが規範に近いほど,自身の体にオーラやエネルギーが溜まっていく感覚を VR 内の視覚情報として表現する.気功の一連の動作を成功させた報酬として,ユーザーにアニメやゲームなどで頻出する必殺技であるエネルギー波を放出させる体験を可能にする. |
論文抄録(英) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Qigong is a health method that has been handed down in China since ancient times. In Qigong, it is important to control sudden changes in heart rate by regulating breathing and by using appropriate posture and body movements. However, it is difficult to accurately understand these and continue training. In this study, we developed a VR Qigong experience system that utilizes breathing, posture, and heart rate data to make it more enjoyable for individuals. This system measures the presence or absence of sudden changes from the heart rate data of the experiencer, the similarity to the model movement from posture data, and the timing of inhalation and exhalation from breathing data. The closer these are to the model, the more the sensation of aura and energy accumulating in one's body is expressed as visual information in VR. Furthermore, as a reward for successfully completing a series of Qigong movements, the user can release energy waves, a special move that often appears in anime and games. |
書誌レコードID |
|
|
|
識別子タイプ |
NCID |
|
|
関連識別子 |
AB00006906 |
書誌情報 |
研究報告コラボレーションとネットワークサービス(CN)
巻 2025-CN-124,
号 22,
p. 1-5,
発行日 2025-01-16
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2758-8262 |
Notice |
|
|
|
SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. |
出版者 |
|
|
言語 |
ja |
|
出版者 |
情報処理学会 |