@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00241423,
 author = {佐伯, 宏 and 稲葉, 緑 and Hiroshi, Saeki and Midori, Inaba},
 issue = {8},
 month = {Nov},
 note = {日本では企業による個人データの利活用が進んでいない.その理由の一つは,企業が個人情報の収集・利活用に伴うリスクや負担に企業が躊躇しているためである.これは,日本の消費者が個人情報の提供に対して不安を感じ,慎重になっていることに起因している.そのため,個人情報保護と個人情報の適正な収集・利活用を両立させるには,消費者のプライバシー懸念を緩和することが必要になる.プライバシー懸念の緩和策としては,プライバシーポリシー等によって消費者に説明する方法,金銭やサービス等のインセンティブを代わりに提供する方法,企業への信頼を向上する方法がある.本研究では,その中で 3 番目の企業への信頼を向上する方法について取り上げる.インターネットでの購入における消費者から企業への個人情報提供に対する信頼を向上する 7 つの要因(信頼の源泉)を提案し,これらの要因を APCO モデルに追加したモデルを構築する., Companies' utilization of personal data has not progressed in Japan. One reason for this is that companies hesitate to take on the risks and burdens associated with the collection and use of personal data. This is due to the fact that Japanese consumers are anxious and cautious about providing personal information. In order to balance the protection of personal information and the appropriate collection and use of personal information, it is necessary to mitigate consumers' privacy concerns. There are several ways to reduce privacy concerns, including explaining privacy policies to consumers, offering incentives such as money or services in exchange, and increasing trust in companies. In this study, we focus on the third of these methods, which is increasing trust in the company. We propose seven factors (sources of trust) that increase trust in the provision of personal information from consumers to companies when making purchases on the Internet and add a model in which these factors are added to the APCO model.},
 title = {消費者の企業への個人情報提供に対するプライバシー懸念とその緩和策に関する研究},
 year = {2024}
}