WEKO3
アイテム
情報教育における正確さとわかりやすさのバランスに最適解はあるか~高等学校情報科の教科書記述に基づく考察~
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241390
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/241390674d6323-5b2f-4f5c-9aaf-48f535c1f65f
| 名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
|---|---|---|
|
|
Copyright (c) 2024 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.
|
|
| CE:会員:¥0, DLIB:会員:¥0 | ||
| Item type | SIG Technical Reports(1) | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 公開日 | 2024-11-30 | |||||||
| タイトル | ||||||||
| タイトル | 情報教育における正確さとわかりやすさのバランスに最適解はあるか~高等学校情報科の教科書記述に基づく考察~ | |||||||
| タイトル | ||||||||
| 言語 | en | |||||||
| タイトル | Is There an Optimal Balance Between Accuracy and Clarity in Informatics Education?~A Study Based on Textbook Descriptions of High School Informatics~ | |||||||
| 言語 | ||||||||
| 言語 | jpn | |||||||
| キーワード | ||||||||
| 主題Scheme | Other | |||||||
| 主題 | SITEセッション | |||||||
| 資源タイプ | ||||||||
| 資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_18gh | |||||||
| 資源タイプ | technical report | |||||||
| 著者所属 | ||||||||
| 麗澤大学国際学部 | ||||||||
| 著者所属(英) | ||||||||
| en | ||||||||
| Faculty of Global Studies, Reitaku University | ||||||||
| 著者名 |
中園, 長新
× 中園, 長新
|
|||||||
| 著者名(英) |
Nagayoshi, Nakazono
× Nagayoshi, Nakazono
|
|||||||
| 論文抄録 | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | 科学技術を専門家以外に紹介あるいは説明する場合,高度な専門的内容をかみ砕いて平易に説明することが一般的であると考えられる.一方で,学校教育等では正しいことを正しく教えることも,同様に重要であると考えられる.本研究では高等学校情報科の教科書における「メディアリテラシー」と「変数」の記述を分析し,正確さとわかりやすさのバランスとして次のように提案する.教育内容は正確さを担保したものとする.しかし,正確さを重視すると内容理解が困難になると予想される場合は,高校生が十分に理解できるレベルまでわかりやすさを追求する.また,わかりやすさを追求することにより,学習者が学習内容を楽しんだり,学びの意義を見出したりすることも期待される. | |||||||
| 論文抄録(英) | ||||||||
| 内容記述タイプ | Other | |||||||
| 内容記述 | When introducing or explaining scientific technologies to non-specialists, it is common practice to explain highly specialized information in a simple and easy-to-understand manner. However, it is equally important to teach what is right and correct in school education. This study analyzes the descriptions of “media literacy” and “variables” in high school informatics textbooks and proposes the following as a balance between accuracy and clarity. The educational content should ensure accuracy. However, if understanding of the content is expected to become difficult when emphasis is placed on accuracy, the level of understandability should be pursued to a level that high school students can fully comprehend. It is also expected that by pursuing comprehensibility, learners will enjoy the content and find meaning in learning. | |||||||
| 書誌レコードID | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
| 収録物識別子 | AN10096193 | |||||||
| 書誌情報 |
研究報告コンピュータと教育(CE) 巻 2024-CE-177, 号 10, p. 1-8, 発行日 2024-11-30 |
|||||||
| ISSN | ||||||||
| 収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
| 収録物識別子 | 2188-8930 | |||||||
| Notice | ||||||||
| SIG Technical Reports are nonrefereed and hence may later appear in any journals, conferences, symposia, etc. | ||||||||
| 出版者 | ||||||||
| 言語 | ja | |||||||
| 出版者 | 情報処理学会 | |||||||