@techreport{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00241210, author = {藤本, 恵莉華 and 島, 成佳 and Erika, Fujimoto and Shigeyoshi, Shima}, issue = {22}, month = {Nov}, note = {サイバー攻撃は年々高度化・巧妙化しており,その脅威の標的は組織のみならず個人にも及んでいる.そのため個人でも対策を行う必要があるが,サイバーセキュリティと身近に関わっていない人は,サイバー攻撃への対策が困難である.このような個人も,対策ができるように実践的な体験を通して学習することが必要であると考えるが,筆者らは理想的なコンテンツを見つけることができていない.このため筆者らはゲーム(TRPG)を参考に個人用サイバー演習の手法を考え,その際に必要となるゲーム要素について研究を行なってきている.これまでの研究に引き続き,本論文では実際に検討した要素を取り入れたコンテンツを制作し,学生に体験してもらうことでそのゲーム要素と,ゲーム風に学習できる個人向けサイバー演習の有用性を検証した.その過程と結果について述べる., Cyber-attacks are becoming more sophisticated and complicated every year, and the threat targets not only organizations but also individuals. Therefore, it is necessary for individuals to take countermeasures against cyberattacks, but it is difficult for those who are not familiar with cyber security to do so. However, we have not been able to find ideal contents for such individuals to learn through practical experiences. Therefore, the authors have considered methods of personal cyber exercise based on a game (TRPG) and have extracted the game elements necessary for contents of personal cyber exercise in our exiting research. Following the research, this paper describes the process and results of creating contents that incorporate the extracted game elements and having students experience them.}, title = {個人向けサイバー演習コンテンツ制作のための要素検証}, year = {2024} }