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  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. コンピュータセキュリティシンポジウム
  4. 2024

SNSでの影響力工作と株価変動の関係:ハッシュタグとボットの影響

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240847
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240847
03098a6e-ee15-44e1-a414-ad9238c567b3
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-CSS2024101.pdf IPSJ-CSS2024101.pdf (696.4 kB)
 2026年10月15日からダウンロード可能です。
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
非会員:¥660, IPSJ:学会員:¥330, CSEC:会員:¥0, SPT:会員:¥0, DLIB:会員:¥0
Item type Symposium(1)
公開日 2024-10-15
タイトル
言語 ja
タイトル SNSでの影響力工作と株価変動の関係:ハッシュタグとボットの影響
タイトル
言語 en
タイトル The relationship between social networking influence operations and stock price fluctuations: the impact of hashtags and bots
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ソーシャルメディア,Twitter,X,株価
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
明治大学大学院
著者所属
明治大学
著者所属
明治大学/レンジフォース株式会社
著者所属(英)
en
Graduate School of Meiji University
著者所属(英)
en
Meiji University
著者所属(英)
en
Meiji University /Rangeforce, Inc.
著者名 村澤, 広之

× 村澤, 広之

村澤, 広之

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小玉, 直樹

× 小玉, 直樹

小玉, 直樹

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齋藤, 孝道

× 齋藤, 孝道

齋藤, 孝道

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著者名(英) Hiroyuki, Murasawa

× Hiroyuki, Murasawa

en Hiroyuki, Murasawa

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Naoki, Kodama

× Naoki, Kodama

en Naoki, Kodama

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Takamichi, Saito

× Takamichi, Saito

en Takamichi, Saito

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論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 SNSを用いた影響力工作による世論誘導や偽情報の拡散が問題となっている.また,SNSを通じた情報拡散により,企業の株価が意図的に操作されることも問題視されている.過去の研究では,SNSの投稿と株価変動の関係を調査し,ボットによる投稿が株価に有意な影響を与えることが示されている.本論文では,特定の企業に対する投稿のハッシュタグやボット率と株価の変動を調査し,影響力工作と推察されるアクティビティが株価にどのような影響を与えるかを分析した.その結果,特定の企業に対する不買運動では,ハッシュタグによる協調や大量のボットを用いた意図的な拡散の試みが確認された.また,これらの炎上や不買運動が企業や株価に与える影響についても考察した.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Public opinion induction and the spread of false information through the use of social networking services (SNS) have become problems. The intentional manipulation of a company's stock price by the spread of information using SNS is also considered to be a problem. In a study of the relationship between SNS postings and stock price fluctuations, it was found that bot postings had a significant effect on stock prices. In this paper, we investigate the effects of the methods used in influence campaigns on stock prices by examining the hashtags used in posts about specific companies, bot rates, and stock price fluctuations. The results showed that boycotts of specific companies were intentionally attempted to spread through coordinated hashtags and large numbers of bots. The impact of these flames and boycotts on the companies and their stock prices is also discussed.
書誌情報 コンピュータセキュリティシンポジウム2024論文集

p. 743-750, 発行日 2024-10-15
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
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Ver.1 2025-01-19 07:50:20.102151
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