ログイン 新規登録
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. シンポジウム
  2. シンポジウムシリーズ
  3. ゲームプログラミングワークショップ(GPWS)
  4. 2024

将棋における特徴や平均悪手にみられる AIと人間の差

https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240737
https://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/records/240737
dd2f427e-31f1-40ea-8a7e-63a8911d1243
名前 / ファイル ライセンス アクション
IPSJ-GPWS2024019.pdf IPSJ-GPWS2024019.pdf (290.0 kB)
Copyright (c) 2024 by the Information Processing Society of Japan
オープンアクセス
Item type Symposium(1)
公開日 2024-11-15
タイトル
タイトル 将棋における特徴や平均悪手にみられる AIと人間の差
タイトル
言語 en
タイトル Differences of Feature or Mean value loss between AI and Humans in Shogi
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 将棋
キーワード
主題Scheme Other
主題 AI
キーワード
主題Scheme Other
主題 人間らしさ
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_5794
資源タイプ conference paper
著者所属
高知工科大学大学院工学研究科
著者所属
高知工科大学情報学群
著者所属(英)
en
Kochi University of Technology
著者所属(英)
en
Kochi University of Technology
著者名 藤田, 和音

× 藤田, 和音

藤田, 和音

Search repository
竹内, 聖悟

× 竹内, 聖悟

竹内, 聖悟

Search repository
著者名(英) Fujita, Kazuto

× Fujita, Kazuto

en Fujita, Kazuto

Search repository
Takeuchi, Shogo

× Takeuchi, Shogo

en Takeuchi, Shogo

Search repository
論文抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 将棋 AI の研究発展により,将棋やチェスにおける AI の強さは人間を超えるようになり,単純な強さ以外の面について研究が進められている.人間らしい AI はその一つであり,人間が対戦して楽しいと思えるような AI を実現するため, AI 特有の不自然さを減らす試みが行われている.しかしながら, AIと人間の着手の間に,具体的にどのような差異が存在するかを調べている研究は少ない.そこで本研究では,特定の特徴を含む着手の割合や平均悪手を AI と人間について比較することで,その差異を調べることを試みた.結果としていくつかの特徴において,人間と AI の間に生じる差異を確認できた.
論文抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 With the development of Shogi AI, the strength of AI in Shogi and chess has surpassed that of humans, and research is being conducted on aspects other than simple strength. Human-like AI is one of them, and attempts are being made to reduce unnaturalness inherent to AI in order to realize an AI that humans would enjoy playing against. However, few studies have examined the specific differences between AI and human moves. In this study, we attempted to investigate the differences by comparing the percentage of moves that include certain features and the average bad moves between AI and humans. As a result, we confirmed the existence of differences between humans and AI in several characteristics.
書誌情報 ゲームプログラミングワークショップ2024論文集

巻 2024, p. 132-136, 発行日 2024-11-15
出版者
言語 ja
出版者 情報処理学会
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-01-19 07:52:56.667205
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3