@inproceedings{oai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:00240736,
 author = {佐藤, 優 and 前山, 和喜 and 望月, 悠人 and 矢島, 雄河 and 田中, 輝雄 and Masaru, Sato and Kazuki, Maeyama and Yuto, Mochizuki and Yuga, Yajima and Teruo, Tanaka},
 book = {ゲームプログラミングワークショップ2024論文集},
 month = {Nov},
 note = {一般的なマンカラは着手に制限がある 非不偏ゲームである.本研究では,可能な着手の制限を撤廃した不偏ゲームのマンカラを定義し,そのゲームの局面のグランディ数の規則性について解析を行った.不偏ゲームのグランディ数は,ゲーム木を構築しノードを全探索することで計算可能である.しかし,初期盤面の石の個数などのパラメータによってはゲーム木のサイズが非常に大きくなる場合がある.そのため本研究では,解析プログラムにおいて,使用メモリ量や走査回数を削減するなど, HPC 分野の知見を活かし,プログラムの最適化を行うことで,ゲーム木の探索の高速化を試みた., General Mancala is a partisan game with restrictions on moves. In this study, we defined Mancala, a imprtial game that removes restrictions on possible moves, and analyzed Grundy value of the game positions. Grundy value of a impartial game can be calculated by constructing a game tree and exhaustively searching the nodes. However, depending on parameters such as the number of stones on the initial board, the size of the game tree may become very large. Therefore, in the analysis, we attempted to speed up the search of the game tree by optimizing the program by utilizing knowledge from the HPC field, such as reducing the amount of memory used and the number of scans in the analysis program.},
 pages = {125--131},
 publisher = {情報処理学会},
 title = {不偏ゲーム化したマンカラの解析の試行},
 volume = {2024},
 year = {2024}
}